Promo in eigen beheer

Hoe promoot ik mijn boek in eigen beheer?

Wanneer je een boek in eigen beheer uitgeeft, moet je zelf ook instaan voor je promotie, naast de productie, verkoop, distributie en het financiële aspect. Je regisseert zelf wat er omtrent je eigen boek gebeurt en dat is handenvol werk. We verzamelden een aantal bruikbare tips om je boek in de aandacht te wurmen van lezers en media. Wees inventief en doe er je voordeel mee!

Tips geïnspireerd op ‘Tips voor promotie van je boek bij uitgeven in eigen beheer’ van Maarten Beernink (www.hetboekenschap.nl).

 

Tip 1: inspelen op de actualiteit

Het is veel makkelijker om de aandacht van de media te trekken als je boek een actuele dimensie bezit. Wanneer die link er niet is, kun je misschien toch een aanknopingspunt vinden. Zet eens op een rijtje welke thema’s erin voorkomen. Verzin een inhoudelijk sterk verhaal rondom je boek.

 

Tip 2: geef een lezingenreeks over je boek

Auteurs in eigen beheer kunnen bijvoorbeeld ook een lezing of een lezingenreeks plannen rondom de verschijningsdatum van het boek. Zorg dan wel dat dit meer is dan een louter promotiepraatje, maar ook een inhoudelijke meerwaarde betekent. Een lezing of literair evenement is voor een (plaatselijke) journalist altijd een betere reden om aandacht aan het boek te besteden, zij moeten het idee immers ook aan hun redactie verkopen. Het verschijnen van het boek an sich is immers niet nieuwswaardig genoeg, zeker omdat er een overaanbod is.  Je kunt de lezers ook een voorpublicatie aanbieden, zodat ze zich alvast kunnen opwarmen en zich meer betrokken voelen. Die teasers kunnen op je website of Facebook-pagina terechtkomen.

 

Tip 3: gebruik social media maar wees matig

De hele dag doelloos rondhangen op Twitter, Facebook en LinkedIn levert niets op. En de lezer overladen met ‘posts’ is ook al geen goed idee, zo haken mensen af. Doseren is de boodschap. Wel kun je een reeks berichten van tevoren opstellen en deze uitgesteld publiceren via bijvoorbeeld gratis services www.hootsuite.com of www.tweetdeck.com, zo kun je dagelijks updaten zonder dat het opdringerig overkomt. Stel af en toe een vraag, dat verhoogt de betrokkenheid. En wees precies en pittig in je taalgebruik.

Meer info vind je in het artikel ‘Sociale media als springplank’ in VERZIN, jaargang 9 nummer 2.

 

Tip 4: maak post- of visitekaartjes en deel deze overal uit

Maanden voor je boekverschijning kun je een prettig ogend postkaartje of een visitekaartje produceren, waarmee je je boek bekendmaakt. Verspreid het via diverse kanalen, ga er zelf mee de boer op en verwijs naar je website of boeklancering. Vermeld waar het boek te koop is. Op je website zorg je voor lokkertjes met de inhoud van je boek. Eventueel voorzie je een nieuwsbrief. Gebruik dat e-mailadres om later via een gerichte nieuwsbrief regelmatig updates te sturen naar geïnteresseerde lezers. Zo kun je een lezerspubliek opbouwen.

 

Tip 5: leg een lijst aan met e-mailadressen

Gebruik een programma om nieuwsbrieven te versturen, bijvoorbeeld www.mailchimp.com. In dat gratis programma kun je op een redelijk eenvoudige manier zelf nieuwsbrieven maken rondom je boek (momenteel tot 2000 e-mailadressen gratis).

 

Tip 6: maak het mensen makkelijk

Plaats op je eigen website een box waar mensen hun e-mailadres achter kunnen laten in ruil voor die gratis nieuwsbrief. Stuur geïnteresseerden een fragment of een gratis e-book (of een andere incentive), anders zal niemand zijn e-mailadres achterlaten. Hou ook gewoon een papieren lijst bij en schrijf daar e-mailadressen op van mensen met wie je de komende tijd in gesprek raakt. Je zult zien dat die lijst sneller groeit dan je denkt.

 

Tip 7: denk in doelgroepen

Bedenk van tevoren welke doelgroepen je boek interessant kunnen vinden. Zoek op internet waar deze doelgroepen zich kunnen bevinden en probeer ze op diverse, speelse manieren te benaderen, zonder al te opdringerig te zijn.

 

Tip 8: maak inhoudelijke nieuwsbrieven

Al ver voor je begint met schrijven, kun je je nieuwsbriefabonnees betrokken maken bij jouw product. Vraag hen om input, vraag om proeflezers en doe wat met hun feedback. Hou ze op de hoogte van je vorderingen. Dat kun je ook doen via je FB-pagina. Maar overdrijf niet en hou het bij relevante informatie en grossier niet in wissewasjes.

 

Tip 9: denk multimediaal

Maak niet alleen een boek in eigen beheer, maar ook een e-boek in eigen beheer. En zorg ervoor dat dit e-book of het fysieke boek wat extra’s biedt, bijvoorbeeld toegang tot een aantal waardevolle video’s of iets dat bij je boek aansluit.

 

Tip 10: zet video in

Overweeg een aantal video’s waarin je jezelf presenteert. Denk niet alleen vanuit jezelf of vanuit je boek, maar vooral vanuit de doelgroep. Wat zou de lezer willen weten? Verpak dat in een prettig YouTube-filmpje en plaats dat op YouTube. Deel die video’s vervolgens via alle denkbare kanalen: je eigen website, Facebook, Google+, Twitter, Vine, je e-nieuwsbrief en LinkedIn. Misschien gaat het wel viraal, als het origineel genoeg is.

 

Tip 11: benader de plaatselijke boekhandel

De landelijke boekinkopers zullen je boek zonder bewezen succes of lovende recensies niet snel inkopen. Maar het kan geen kwaad om je plaatselijke boekhandels te contacteren en hen te proberen te overtuigen om je boek in een aantal exemplaren beschikbaar te stellen. Creëer goodwill en laat hen mee participeren in de opbrengst. Zeker in combinatie met een artikel in de lokale krant, zijn ze zeker geïnteresseerd.

 

Tip 12: geef niet te snel op

Een boek uitgeven in eigen beheer is een kwestie van een heel lange adem. Vaak zul je merken dat je niet altijd gehoor krijgt aan de andere kant van de lijn. Mensen beantwoorden e-mails niet, ze reageren niet of ze wijzen een verzoek af. Of er is amper interesse. Probeer altijd door te zetten en blijf geloven in je eigen product. Ga wel volwassen om met kritiek. Je kunt er ook uit leren.

 

Tip 13: zoek aanbevelers

Bekende namen die een positief woord over hebben voor jouw uitgave in eigen beheer doen het goed op de achterflap. Benader hen en vraag of ze een mening willen geven, ten minste als ze achter het boek staan? Ook testimonials, getuigenissen van lezers, of quotes uit een literaire kritiek, doen het goed. Maar dan moet het boek wél al verschenen zijn.

 

Tip 14: maak eerst een kleine testoplage in POD

Een boek uitgeven in eigen beheer is vaak een investering. Overweeg je om 1500 boeken te laten maken? Dan ben je misschien te ambitieus bezig. Laat dan eerst even 20 testexemplaren of leesexemplaren maken bij een andere drukker, via printing on demand. Deze leesexemplaren stuur je naar journalisten, invloedrijke bloggers en mensen van wie je een aanbeveling wilt ontvangen. Bovendien kun je allerlaatste typfoutjes verwijderen uit deze POD-uitgave in de uiteindelijke grote eerste druk. Check Create My books eens als je hierin geïnteresseerd bent.