Uitgeven in eigen beheer

To POD or not to POD

Wie tegenwoordig een boek wil publiceren, hoeft daarom niet meteen met een uitgever scheep te gaan.  Dankzij internet en de komst van heel wat printing on demand-bedrijven (POD) is het op de markt brengen van je eigen boek een relatief eenvoudige klus.

 

Wat is printing on demand (POD)?

Printing on demand (POD) is een digitale druktechniek waarmee je boeken pas gaat afdrukken en binden als er een bestelling binnenloopt. Moderne laserprinters en bindsystemen zorgen ervoor dat drukkerijen of publishers on demand een boek per stuk kunnen afleveren. Dan sturen ze het binnen enkele dagen op aan de koper. Als auteur krijg je uiteraard ook enkele exemplaren.

 

Interessante interviews met uitgevers en auteurs over POD:


 

Hoe begin je aan printing on demand?

Printing on demand (POD) is één van de manieren om je manuscript op de markt te brengen. Als je voor POD kiest, maak jij van je manuscript een boek, zonder inmenging van een uitgeverij. Meestal werken deze bedrijven online. Op hun sites kun je elk detail van je boek bepalen. Je kiest de lay-out, ontwerpt je eigen cover en berekent de kostprijs. Dit productieproces heeft een aantal voordelen. Er is geen voorraad, want het boek wordt pas gedrukt als er vraag naar is. Hierdoor vermijd je hoge investeringskosten, al kunnen die wel oplopen van honderd tot duizenden euro’s (afhankelijk van je gewenste oplage, papierkwaliteit, drukprocédé enz.). Als je genoeg verkoopt (tien tot honderdtallen exemplaren) ben je in staat je investering terug te verdienen.

 

Promotiemogelijkheden

Er zit natuurlijk nog wel wat verschil tussen de diverse POD-uitgevers. De ene zet je werk uitgebreid in zijn webetalage, terwijl de ander nauwelijks iets onderneemt voor de promotie. De ene uitgever beidt enkel een standaardformaat aan, terwijl je bij de ander kunt kiezen uit verschillende soorten papier, formaten en kwaliteiten. Alles heeft z’n prijs – ook extra’s als het aanvragen van een ISBN-nummer.

Hier vind je enkele tips voor het promoten van een boek uitgegeven in eigen beheer.

 

Printing on demand-bedrijven aan het woord

VERZIN, het magazine van Creatief Schrijven, legde in het juninummer 2013 zijn oor te luister bij Shop My Book en Uitgeverij Het Punt, twee bekende Vlaamse spelers op de markt van het doe-het-zelfboek. Beide bedrijven printen publicaties op maat van de gebruiker en bieden die ook wereldwijd aan via hun webshop. De service is populair omdat je de oplage bewust beperkt kunt houden. Bijvoorbeeld wanneer je vooral vrienden en kennissen van je schrijfkunsten wil overtuigen, zonder daarbij heilige ambitie tentoon te spreiden. Bovendien heb je snel het resultaat in handen.

 

Lees meer over ‘Uitgeven in eigen beheer’ en ‘POD-uitgeven’ in ons driemaandelijkse magazine VERZIN, nummer 3 – jaargang 8 en in nummer 3 – jaargang 9.

 

Onderzoek naar self-publishing platformen

In ons magazine VERZIN, nummer 1 – jaargang 11 ging onze redacteur undercover in de wereld van self-publishing. We testten 3 platformen uit en zetten voor jou de pluspunten en minpunten naast elkaar.