Basisjaar Literair Schrijven 2019-2020

Schrijverschap is meer dan de bezigheid van het schrijven alleen. Deze opleiding van een jaar  benadert het schrijverschap in zijn volledigheid. Een schrijver beschikt over een complexe set van competenties: kennis, vaardigheden en attitudes. Het is kennen, kunnen én willen. Door lezingen van ervaren auteurs, feedback op je eigen schrijven en een genreoverschrijdend project dompel je je een jaar lang onder in de literatuur. Je wordt je bewust van je eigen sterktes en ontwikkelt een breder beeld op wat literatuur kan

VOOR WIE

Je schrijft al op je eentje en je wilt je schrijven nu met anderen delen en bespreken? Je wilt proeven van alle kanten en hoeken die de literatuur te bieden heeft? Je wilt ontdekken of een langere schrijfopleiding iets voor jou is? Dan is het Basisjaar Literair Schrijven een ideale stap.

WAT

Je dompelt je een jaar lang onder in literatuur. Je wordt je beter bewust van hoe literatuur werkt en van wat jouw sterke kanten op literair vlak zijn. Je stelt een portfolio samen die door een ervaren leesgroep wordt beoordeeld. Op basis van de portfolio en je werkwijze doorheen het jaar krijg je een verslag over je sterktes en groeipunten. Ook kijken we samen met jou hoe je verder literair kunt evolueren, bijvoorbeeld door andere opleidingen te volgen aan het DKO, bij Wisper of bij de Schrijfschool Gent, dan wel door je kandidaat te stellen voor SchrijversAcademie.

HOE

Het Basisjaar Literair Schrijven is meer dan een reeks schrijflessen. De opleiding bestaat uit lezingen, feedbacksessies en een genre-overschrijdende workshop, samen goed voor 26 contactmomenten.

De opleiding start op zaterdag 7 september met een infosessie. Je krijgt dan een introductie in de opleiding, we maken praktische afspraken en je zit een eerste keer samen met je feedbackbegeleider in de kleine feedbackgroep.

  • Verdeeld over woensdagavonden doorheen het jaar krijg je vijf literaire lezingen. Ervaren auteurs komen spreken over hun werk én hun schrijven. Je krijgt de kans om met hen in gesprek te gaan en hen al je vragen voor te leggen.
  • In je feedbackgroep schrijf je, onder begeleiding van een ervaren feedbackbegeleider, aan eigen literair werk. De contactmomenten worden opgevat als een ‘seminarie’, in de oorspronkelijke etymologische betekenis van dat woord: het is een broedplaats voor je literaire zaadjes. En die broedplaats past zich aan de noden van de groep aan, om zo het ideale klimaat voor je literaire groei te creëren. In verschillende korte opdrachten tast je literaire genres en technieken af. Later in het jaar concentreer je al je energie op een kort verhaal of een gedichtencyclus, dat je uitwerkt tot de beste tekst die je ooit hebt geschreven.
  • We organiseren een workshop waarin je samen met een beeldend kunstenaar, een performer of een multimedia-artiest aan een genreoverschrijdend project werkt. Hierbij hechten we vooral belang aan het creatieve proces: hoe laat je vastgeroeste denkbeelden los? Wat prikkelt je creativiteit? De begeleider lokt je uit je comfortzone en moedigt je aan om ongekende paden te verkennen. Ook het eindproduct is van belang: je werkt toe naar een concreet toonmoment en presenteert het resultaat van de workshop op een tentoonstelling of tijdens een performance.

Bij al die momenten heb je een actieve inbreng: je stelt alle vragen die je nooit durfde stellen aan de ervaren auteurs. Je leest het werk van je collega’s, en geeft en krijgt zelf feedback, steeds op een respectvolle en eerlijke manier. Ook is er tijdens de bijeenkomsten ruimte om de worstelingen en moeilijkheden van je schrijverschap te bespreken en ervaringen over het schrijven zelf uit te wisselen met de anderen.

Tot slot hou je ook een literair logboek bij over wat je in een jaar gelezen hebt en aan literaire festivals bezocht hebt.

DOCENTEN

De feedbackbegeleiders

  • Peter van der Graaf (maandagavond)

Biografie:

Peter van der Graaf is schrijfdocent in Bergen op Zoom en omstreken. Hij geeft al een paar jaar les als hij de schrijfdocentenopleiding Creatief Schrijven gaat volgen. Een paar jaar later richt hij samen met Hanneke Stuart en Rianne Acda het schrijfdocentencollectief Schrijven & schrappen op. Peter geeft cursussen en workshops op bijzondere plaatsen zoals in een oude ijzerfabriek, op een archeologische site en in de trein. Ieder jaar organiseert hij schrijfvakanties en -weekenden in Nederland, België en Frankrijk.

Focus:

“Schrijven is – zeker in het Basisjaar – een kwestie van veel doen. Proberen, experimenteren. ‘Schrijf die tekst nog eens, maar dan …’ Het leert je om meerdere registers te openen. Een belangrijk onderdeel daarvan is het voorlezen en bespreken van je teksten met je medecursisten. Zij weten als geen ander hoe jouw tekst tot stand is gekomen, en tegelijkertijd zijn zij je eerste lezers en luisteraars. Samen geven we feedback op elkaars teksten, maar altijd blijf je baas in eigen tekst. Ik vind het belangrijk dat je kennismaakt met veel verschillende opdrachten en technieken. Dat het een verbreding en verdieping van je schrijverschap is. Het is toch mooi als je jezelf verrast met een kort verhaal of een gedicht? Als je met verwondering over je eigen teksten denkt: wow, heb ik dat geschreven?”

  • Barbara Van den Eynde (donderdagavond)

Biografie:

Na de opleiding fotografie aan de Academie en elf jaar werk in theater volgde Barbara Van den Eynde de vierjarige opleiding van de SchrijversAcademie en de opleiding tot docent in creatief schrijven. Ze was vijf jaar redactielid en lector bij het literaire tijdschrift Gierik. Sinds 2006 geeft ze verschillende cursussen voor SchrijversAcademie en Creatief Schrijven. Ze werkt freelance in enkele musea als gids en workshop-begeleider.

Focus:

“Schrijven is één ding. Taal hanteren zodat een tekst beklijft, is iets anders.

Ik leg in lessen graag de focus op taalgebruik, om via simpele ingrepen een tekst poëtisch of indringend te maken. Dat hoeft niet archaïsch of oubollig te zijn. Vergelijk het met film. Eén enkel stil maar juist geplaatst akkoord zegt soms meer dan een orkest van violen.”

  • John Vervoort (zaterdagochtend)

Biografie:

John Vervoort studeerde taal- en letterkunde in Antwerpen. Hij schrijft als recensent voor De Standaard der Letteren en Het Nieuwsblad. Zijn specialiteit is misdaadliteratuur. Hij besprak vele jaren misdaadromans op Radio 1. Voor Poëziekrant recenseert hij dichtbundels en schrijft hij essays over dichters. Hij heeft een brede literaire kennis en een passie voor literatuur. Hij schreef diverse essays over misdaadliteratuur maar ook over Shakespeare, Brodsky, Larkin, Faulkner en vele andere auteurs. Hij is al een dozijn jaren docent aan Schrijversacademie.

Focus:

“Voorop staat het schrijfplezier, het woekeren met de taal, er de ongebreidelde mogelijkheden van leren kennen. Uiteindelijk draait het om de zoektocht naar je eigen stem. Die boeiende maar soms ook lastige tocht wil ik voor een deeltje mee begeleiden. Tijdens de sessies ben ik in de eerste plaats een klankbord. De ervaring leert dat cursisten vooral op zoek zijn naar feedback. Die wil ik, in samenspraak met de andere deelnemers, genuanceerd en grondig geven. In het eerste semester (oktober tot december) krijgen de deelnemers een aantal kleinere opdrachten die vooral draaien rond proza en poëzie. In het tweede semester komen een aantal grotere opdrachten aan bod waaraan je langer kunt werken en waar je na de feedback verder aan sleutelt.”

Docenten workshops

Stijn Vranken leert je als dichter-performer de knepen van het podiumvak.

Lies Van Gasse begeleidt je als dichter en beeldend kunstenaar om beeld en tekst te combineren.

Swoon is videopoemmaker en muzikant. Hij helpt je je teksten omzetten in een korte en krachtige video.

PRAKTISCH

Wanneer

De opleiding start op zaterdag 7 september (uur wordt nog meegedeeld). Coördinator Isabelle Rossaert geeft je een introductie bij het jaarprogramma en je ontmoet je feedbackbegeleider en zit een eerste keer met hem of haar samen. Daarna wisselen lezingen, feedbackmomenten en een workshop elkaar ongeveer wekelijks af tot in mei. We houden rekening met schoolvakanties.

Literaire lezingen:

Ontmoet auteurs en ga met hen in gesprek over het schrijverschap (woensdagavonden, telkens van 19.00 u tot 21.30 u.)

25 september: Koen Peeters

23 oktober: Ingrid Vanderveken

20 november: Joke Van Leeuwen

18 december: Peter Verhelst

22 januari: Dirk Van Boxem

Feedbacksessies: 

Maandagavondgroep, begeleiding Peter van der Graaf :  30 september, 7, 14 oktober, 4, 18, 25 november, 2 en 9 december, 16, 23 maart, 20 en 27 april, 4 mei, telkens van 19.00 u tot 21.30 u.

Donderdagavondgroep, begeleiding Barbara Van den Eynde:  3, 10 17 oktober, 7, 14, 28 november, 5 en 12 december, 19 en 26 maart, 2, 23 en 30 april en 7 mei,  telkens van 19.00 u tot 21.30 u.

Zaterdagochtendgroep, begeleiding John Vervoort: 5, 12, 19 oktober, 9, 16 en 30 november, 7 en 14 december, 21 en 28 maart, 4 en 25 april, 2 en 9 mei, telkens van 10.00 u tot 12.30 u.

Workshops:

Je kiest een workshop uit het volgende aanbod:

Woord en beeld:

Onder begeleiding van Lies Van Gasse werk je aan een combinatie van tekst en grafisch werk.  Workshops 16 en 30 januari, 6, 13 en 20 februari, 5 maart, telkens van 19.00 u tot 21.30 u.

Videopoem:

Onder begeleiding van Swoon werk je aan een videogedicht op basis van je eigen werk. Workshops 11 januari, 1, 8, 15, 22 februari, 7 maart, telkens van 10.00 u tot 12.30 u.

Podium:

Onder begeleiding van Stijn Vranken leer je je tekst op podium brengen. Workshops 13 en 27 januari, 3, 17 februari, 6 maart en een generale repetitie, in overleg af te spreken. Telkens van 19.00 u tot 21.30 u.

Toonmoment: op 14 maart tonen de studenten de resultaten van de workshops (beeld, video, podium) in een podiummoment toegankelijk voor het brede publiek. 

 

Waar

Alle literaire lezingen en de feedbacksessies en workshops vinden plaats in De Nieuwe Vrede, Vredestraat 16, 2600 Berchem

Hoeveel kost het?

Het Basisjaar Literair Schrijven kost 657 euro.

(15% korting voor leerkrachten, studenten (op vertoon van leraren- of studentenkaart) en jongeren van -26 jaar.)

Wil je graag deelnemen aan het Basisjaar Literair Schrijven maar vormt de prijs een onoverkomelijk struikelblok? Dan kan je een mailtje sturen naar An Leenders (an@creatiefschrijven.be) , directeur van Creatief Schrijven met een gemotiveerde vraag. Wij bekijken je vraag en doen je een voorstel. Jouw vraag wordt in alle discretie behandeld.

Hoe inschrijven?

Je vult het inschrijvingsformulier in en schrijft 657 euro over op de rekening van Creatief Schrijven vzw (IBAN: BE06 7310 3181 1022 | BIC: KREDBEBB). Vermeld hierbij de code ‘Basisjaar CS19/17’ en je naam. Pas na betaling ben je zeker van je plaats in de opleiding. Wees snel, want de plaatsen zijn beperkt.

Annulering van de opleiding na betaling kan enkel met een bewijs van ziekte of overmacht.

Bij annulering voor 18 september 2019 krijg je 90% van het inschrijvingsgeld terug.

Bij annulering voor 1 november 2019 krijg je 60% van het inschrijvingsgeld terug.

Bij annulering voor 1 januari 2020 krijg je 30% van het inschrijvingsgeld terug.

Denk je in aanmerking te komen voor een korting? Ontdek onze voorwaarden.

Contact

Voor vragen over de opleiding kan je terecht bij de coördinator, Isabelle Rossaert:

Waalsekaai 15

2000 Antwerpen

[t] + 32 3 229 09 90 (op maandag)

[e] isabelle@creatiefschrijven.be

Creatief Schrijven vzw is open op weekdagen van 9 tot 17u. Laat het ons weten als je ons een bezoekje wilt brengen.

  • Begeleiding: Peter van der Graaf, Barbara Van den Eynde en John Vervoort
  • Startuur: 19.00u
  • Einduur: 21.30u
  • Locatie: De Nieuwe Vrede, Vredestraat 16, 2600 Berchem.
  • Niveau: Beginners
  • Provincie: Antwerpen
  • Leeftijd: +16
  • Organisatie: Creatief Schrijven vzw
  • Prijs: € 657
  • Genre: Meerjarige opleiding

  • Meer info:

    Neem contact op met coördinator Isabelle Rossaert: isabelle@creatiefschrijven.be

    15% korting voor leerkrachten, studenten (op vertoon van leraren- of studentenkaart) en jongeren van -26 jaar.

    Schrijf je hier in.