Speechen als een pro in 6 stappen

Vier je straks het tienjarig bestaan van je zaak of gaat je collega met pensioen? En ben jij de spreker van dienst?

Alles begint met een heldere structuur, volgens Bavo Van Landeghem, communicatietrainer en auteur van Speech schrijven: “Dankzij een heldere structuur blijft je publiek geboeid luisteren. En vooral: je staat met vertrouwen voor de groep omdat je exact weet wanneer je wat zal zeggen.
Met deze 6 stappen heb je een houvast om over elk onderwerp een sterke speech te schrijven.”

1. Intro: wees opvallend

Last van de zenuwen? Doe of zeg iets opmerkelijks. Kom het podium op met een fysiek object. Het voordeel: de mensen kijken vooral naar het object én jij hebt meteen iets in handen waarover je kan vertellen.

Bijvoorbeeld: “Diploma’s zijn waardeloos” en steek meteen je eigen diploma in brand. Je zult zien: de mensen weten niet wat ze zien en kijken reikhalzend uit naar het vervolg.

2. Feiten: ga voor ja-momenten

Ga aan de slag met zaken waarover iedereen het eens is. Waarom? Je stemt je publiek gunstig. Je publiek gaat akkoord met wat je zegt omdat het onweerlegbare feiten zijn. Zo wordt het stil in de zaal. En je luisteraar ervaart dat je iemand bent die het wél weet.

Bijvoorbeeld: “De markt evolueert razendsnel. Alles wordt digitaler. Iedereen koopt online.”

3. Stelling: dit is wat ik denk

Nu komt waar je speech over gaat. Wat is je stelling? Met welke boodschap wil je je publiek naar huis sturen? Zorg dat je weet wat je publiek moet onthouden en voelen. En wat je standpunt is. Formuleer helder je ‘te bewijzen standpunt’. Rond deze stelling is je hele speech gebouwd.

Bijvoorbeeld: “De toekomst is aan de webshop.”

4. Bewijs: en zo bewijs ik m’n gelijk

Versterk nu je stelling door het te bewijzen. Hoe? Door met een anekdote van een collega te beginnen, door enkele cijfers boven te halen, door naar de actualiteit te verwijzen, door enkele tendensen te vermelden, … Overdrijf gerust. Maak het dramatisch.

Bijvoorbeeld: “Vertel anekdote over de man die in drie kliks en drie minuten een nieuwe fiets-gps bestelt – razendsnel in vergelijking met 10 jaar geleden.”

5. Weerlegging bewijs: toegegeven, de tegenstanders hebben ook een punt

Geef ook de non-believers gelijk. Eventjes toch, je geloofwaardigheid neemt toe. Verwoord het grootste argument van twijfel bij je tegenstander. Je komt hen even tegemoet om ze dan weer weg te blazen.

Bijvoorbeeld: “Ik zie sommigen onder jullie denken. Snel gaat het wel, maar in een online wereld is er nul persoonlijk contact en service, … Dat klopt, MAAR… dat is nu nét de uitdaging voor de meeste webshops. Voeg daar een persoonlijke service aan toe.”

6. Conclusie: maar toch is het zo

Maar niets is minder waar. Hierna bewijs je dubbel en dik dat dit wel de weg is die we als organisatie moeten volgen om te overleven. Haal nog een extra troef uit je zak. Een cijfer, een voorbeeld, een ander perspectief, … En besluit positief en in stijl, verwijzend naar je stelling.

Bijvoorbeeld: “De klantgerichtheid zit in de opbouw van je shop en de opvolging. It’s do or die!”

Meer punch geven aan je speech? 

Wil je (nog) beter leren speechen? Creatief Schrijven vzw organiseert regelmatig een opleiding speech schrijven, in samenwerking met De Scriptorij. Contacteer onze coördinator Valerie Eyckmans voor meer info.

Cursussen op maat 

Je gelooft dat een cursus ‘zakelijk schrijven’ interessant voor je (bedrijf of organisatie) is, maar vindt niet meteen wat je zoekt? Wij denken met plezier mee om een training op maat, afgestemd op jouw noden en niveau, die van je medewerkers, je vereniging of je bedrijf ineen te boksen. Dat kan individueel of in groepjes van maximaal 12 deelnemers, van korte workshops tot intensieve meerdaagse opleidingen: niets is onmogelijk.

Een kleine greep uit de workshops en cursussen die we regelmatig op aanvraag geven:

  • speech schrijven
  • spelling en grammatica (dagopleiding)
  • spoedcursus spelling
  • rapporten en nota’s schrijven
  • brieven en e-mails schrijven
  • helder schrijven
  • werve(le)nd schrijven
  • zakelijk bloggen
  • webteksten schrijven
  • storytelling: het verhaal van je bedrijf in beeld
  • social media: vergroot je fanclub

KNOPJE VERTEL ME MEER