U of je: hoe spreek je jouw lezer aan?

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wat zegt de regel?

Hier wringt het schoentje: er is helaas geen harde regel. De keuze voor u of je wordt bepaald door de context en de relatie tussen jou en je lezer. Of tussen u en uw lezer. Anders gezegd: hoe formeel wil je zijn?

 

2. Wanneer je

Stad Gent koos deze zomer resoluut om haar burgers in alle schriftelijke communicatie voortaan te tutoyeren, wat prompt de kranten haalde. Eén van de redenen voor die keuze is dat u meer afstand zou scheppen, terwijl de stadsdiensten net heel toegankelijk willen zijn.

 

3. Wanneer u?

Is u dan achterhaald en ouderwets? Allerminst. De u-vorm wordt niet toevallig de beleefdheidsvorm genoemd. Spreek je lezer gerust aan met u bij een eerste contact, als je niet met hem of haar vertrouwd bent, en in situaties waarbij er een duidelijke hiërarchische verhouding speelt.

 

4. De puntjes op de u

Welke vorm je ook kiest, zorg dat je taalkundig consequent blijft:

  • Schrijf u altijd met een kleine letter. De zogenaamde respecthoofdletter U is verouderd.
  • Bij u hoort het bezittelijk voornaamwoord uw (uw brief), bij je en jou horen de bezittelijke voornaamwoorden je en jouw (je brief, jouw brief).

 

 


 

Je zakelijke communicatie bijspijkeren?

Kan jouw schriftelijke communicatie een duwtje gebruiken? We strooien dit najaar weer kwistig met tips en tricks in ons cursusaanbod:

 


 

 

Cursussen op maat 

Je gelooft dat een cursus ‘zakelijk schrijven’ interessant voor je (bedrijf of organisatie) is, maar vindt niet meteen wat je zoekt? Wij denken met plezier mee om een training op maat, afgestemd op jouw noden en niveau, die van je medewerkers, je vereniging of je bedrijf ineen te boksen. Dat kan individueel of in groepjes van maximaal 12 deelnemers, van korte workshops tot intensieve meerdaagse opleidingen: niets is onmogelijk.

Een kleine greep uit de workshops en cursussen die we regelmatig op aanvraag geven:

  • speech schrijven
  • spelling en grammatica (dagopleiding)
  • spoedcursus spelling
  • rapporten en nota’s schrijven
  • brieven en e-mails schrijven
  • helder schrijven
  • werve(le)nd schrijven
  • zakelijk bloggen
  • webteksten schrijven
  • storytelling: het verhaal van je bedrijf in beeld
  • social media: vergroot je fanclub

KNOPJE VERTEL ME MEER