Nieuws

Hoe schrijf je een spannend verhaal?

De laatste jaren heeft het thriller-genre ook in Vlaanderen de boekenmarkt veroverd. Wat zijn de ingrediënten van een straffe thriller? Hoe bouw je spanning op? Met deze vijf tips geraak je op weg. 

 

Onderzoek je feiten

Alles dat je beschrijft, moet binnen de wereld van je verhaal realistisch zijn. Een goed geïnformeerde lezer haakt af als je beweringen fout blijken. Laat je iemand flauwvallen door uitputting? Ga dan zeker na bij een dokter of je beschrijving wel realistisch is. Print je moordenaar een wapen met een 3D-printer? Check vooraf even welk materiaal daarvoor gebruikt wordt.

 

Conflict: nu-of-nooit

In een verhaal zit altijd een probleem of conflict. Welk probleem moet je hoofdpersonage oplossen en waarom is dat moeilijk? Zeker in een spannend verhaal is het belangrijk om dat conflict of probleem heel groots en persoonlijk te maken. Is het conflict levensbedreigend? Staat het probleem het toekomstig geluk van het hoofdpersonage in de weg? Zorg ervoor dat je personage niet kan weglopen van het conflict. De acties die je personage moet ondernemen om het conflict op te lossen, maken het verhaal interessant voor de lezer. Maak het je personage dus moeilijk. 

 

Het zit in de details

Zorg voor treffende details die later in het verhaal belangrijk zijn. Hou die details gevat: je wilt je lezer niet vervelen met veel te lange beschrijvingen. Beschrijf dus niet de volledige fruitsla, maar maak vermelding van de speciale smaak van de aardbei. Beschrijf niet de ruimte, maar wel het motief op het behangpapier dat later van belang zal blijken. Die details zijn de hints voor het ontrafelen van het mysterie. 

 

Hoofdstukken: kort maar krachtig

Hou vaart in je verhaal door je hoofdstukken pittig te houden. Net zoals je verhaal een spanningsboog nodig heeft, snakt ook ieder hoofdstuk ernaar. Schrijf bij elk hoofdstuk richting een hoogtepunt en laat dan alles, figuurlijk of letterlijk, ontploffen. Eindig een hoofdstuk ook af en toe op een cliffhanger. Zo zegt je lezer heel snel ‘nog een hoofdstuk, ik wil weten wat volgt’. 

 

Vriend of vijand?

Denk goed na over de vijand voor je hoofdpersonage. Die vijand is niet noodzakelijk een grote, boze wolf. Het kan ook iemand zijn die poeslief lijkt, maar in werkelijkheid vanalles doet om je hoofdpersonage tegen te werken. Laat de relatie van deze personages niet onbenut! Gebruik ze voor verraad, ergernissen of, plottwist, liefde. Telkens wanneer je personages met elkaar in de clinch gaan, moet je lezer zich afvragen of alles wel goed zal aflopen.

 

Vlaamse thrillers op Schrijfdag

Leer je graag meer over spannende verhalen schrijven? Wil je zelf een thriller neerpennen? Volg op Schrijfdag de infosessie ‘Vlaamse thrillers, een misdaad?’ Recensent John Vervoort gaat in gesprek met Hercule Poirot-winnaars Anne-Laure Van Neer, Wouter Dehairs en Toni Coppers. 

Gepubliceerd op

22 mrt. 2023