De cognitieve leerwerkplaats - inspiratiemoment voor schrijfdocenten
Tweedelig online inspiratiemoment met schrijfster en ervaren docent Runa Svetlikova.
Zij schreef de thesis ‘Cognitieve wetenschap in de creatieve schrijfklas’. Haar bevindingen licht ze graag uitvoerig toe. De interactieve sessies lopen via zoom. We lassen de nodige pauzes in om de schermtijd even te doorbreken.
Deel 1:
26 januari van 10u tot 13u
Schrijven en de hersenen: de verzoening van rede en muze
Vraag jij je ook soms af hoe schrijfles geven precies werkt? Bestaat inspiratie nu wel of niet? Waar komen de inzichten rond automatisch schrijven vandaan? Zijn alle schrijfdocenten het met elkaar eens, of woedt er stiekem ergens een schrijfdocentenoorlog waar jij niets van af weet?
Tijdens dit inspiratiemoment bespreken we een aantal wetenschappelijke inzichten rond het schrijfproces in de hersenen, gaan we na in welke mate de romantische mythe de schrijfles beïnvloedt, en bekijken we een duaal model dat deze twee vaak botsende visies met elkaar verzoent. Dit alles uiteraard met het oog op toepassing in je eigen schrijflessen.
Deel 2
16 februari van 10u tot 13u
De cognitieve leerwerkplaats: een veilige plek voor het overbrengen van je schrijfexpertise
Als docerend schrijver of schrijvend docent breek je misschien wel eens je hoofd over hoe je zelfs maar een fractie van alle benodigde kennis kan overbrengen op je studenten. Een groot deel van de handelingen die je als schrijver uitvoert zijn namelijk geautomatiseerd. Het is niet altijd eenvoudig die onbewuste kennis door te geven. Daarnaast vindt ook een groot deel van het leerproces van je leerlingen plaats in het onbewuste. Hoe kan je deze onzichtbare processen zichtbaar maken?
Een mogelijk antwoord hierop is de cognitieve leerwerkplaats. Die is enerzijds de ontmoetingsplek die we kennen in de vorm van de traditionele creatieve schrijfworkshop, en biedt tegelijkertijd een gestructureerd ontwikkelingscontinuüm volgens de noden van de individuele student.
Runa Svetlikova (1982) rondde in 2014 de Schrijversacademie af met de publicatie van haar eerste dichtbundel Deze zachte witte kamer.
In 2015 stond ze voor het eerst voor de poëzieklas in het deeltijds kunstonderwijs.
In 2016 richtte ze in datzelfde DKO de eerste afdeling Schrijven voor jongeren op (15+).
Van 2017-2019 werkte ze naast de lessen in het DKO als projectbegeleider poëzie bij de Schrijversacademie.
Ergens tussendoor verscheen haar tweede dichtbundel drieëntwintig tips om de hond en je demonen aan de lijn te houden (2018).
In 2020 studeerde ze af als bachelor in de taal-en letterkunde.
Korting
15% korting voor jongeren (-26), leden van de Literaire Loge, leerkrachten en studenten (op vertoon van leraren- of studentenkaart).
Inschrijven voor alle inspiratiemomenten voor docenten?
In het voorjaar van 2021 bieden we 6 inspiratiemomenten voor docenten aan. Een boeiend programma!
Als je je inschrijft voor de 6 sessies, krijg je één sessie cadeau. Je betaalt dan 295 euro i.pv.354 euro. Gun jezelf deze boost voor je docentschap! Stuur een e-mail naar info@creatiefschrijven.be en vermeld in de onderwerpregel: '"alle inspiratiemomenten docenten voorjaar 2021'. We bezorgen je een factuur en zetten je mee op de lijst.
Alle sessies op een rij:
- Deel 1 Runa Svetlikova: Schrijven en de hersenen: de verzoening van rede en muze (26 januari)
- Deel 2 Runa Svetlikova: De cognitieve leerwerkplaats: een veilige plek voor het overbrengen van je schrijfexpertise (16 februari)
- Dirk van Boxem: Blog schrijven (16 maart)
- Danielle Eeraerts: Schrijfles geven aan anderstalige groepen (27 april)
- Xavier Roelens: De hartslag van het gedicht (18 mei)
- Hanneke Stuart: Van autobiografische verhalen tot een literaire tekst (8 juni)