Nieuws

5 redenen waarom een goede tekst op papier niet werkt op een scherm

Een tekst die je schrijft voor een brochure, handleiding, folder of handboek, plaats je beter niet zomaar integraal op je website.

Vijf tips om met je teksten ook online te scoren

  1. Snel scannen ↔️ volledige tekst lezen

    Een tekst op papier lees je van links naar rechts en van boven naar onder. Dit in tegenstelling tot je websitebezoeker, die jouw tekst scant. De leeslijn van de weblezer krijgt de vorm van een F. Naar beneden scrollen en uitgebreid lezen, doen je lezers slechts als de tekst hen onmiddellijk bij de kraag vat. 

    Hoe doe je dat? Webcontent verschijnt best in één oogopslag.

    ✔ Geef de lezende websitebezoekers meteen een oplossing voor hun probleem.
    ✔ Laat witruimte tussen de belangrijkste items en zet ze in het vet.  
    ✔ Het belangrijkste uit je tekst: begin daarmee. 
    ✔ Wat minder belangrijk is, zet je dieper in de tekst of laat je gewoon weg. 


  2. Een mooie zin ↔️ het juiste woord

    Mooie zinnen zijn fijn om lezen, maar wil je je webbezoeker onmiddellijk boeien en blij houden? Breng je boodschap helder en wees meteen concreet. Met andere woorden: Kill your darlings.

    Hoe doe je dat?

    ✘ “Bij ons hechten we veel belang aan jou als klant en daarom zetten we hieronder nog graag eens alle voordelen op een rijtje." 
    ✔ "Dit zijn je voordelen."


  3. Overtuigen op papier ↔️ activeren met een klik

    Papier is geduldig. Mooi is dat, ... máár een overtuigde lezer van je brochure moet nog heel wat stappen zetten om tot een aankoop over te gaan. Gebruik je papieren brochure om de lezer te informeren én te overtuigen van jouw toegevoegde waarde. Stuur de lezer zo op pad naar jouw website. 

    In de digitale wereld kun je met enkele kliks al vele stappen zetten. Met een goede call to action (CTA) transformeer je een lezer tot een klant. Maak je CTA duidelijk, zodat de lezer precies weet wat volgt.


  4. Productomschrijvingen ↔️ Oplossingen voor een klant

    Vertrek bij de productomschrijving op je website altijd vanuit de behoefte die jij vervult. Omschrijf op je webpagina hoe jouw product of dienst dé oplossing biedt voor een probleem. Bied een pasklaar antwoord op de vraag van de klant .

    Dure producten of diensten die je slechts enkele keren in je leven aankoopt, vergen vanzelfsprekend meer tekst en uitleg.
    De uitgebreide informatie kan je in een goed opgebouwde tekst in een downloadbare PDF aanbieden of opvraagbaar maken via e-mail. 


  5. Een doelpubliek overtuigen ↔️ Google pleasen

    Een tip van de sluier in een inleiding, een situatieschets en een probleemstelling, een goede opbouw van de rest van je verhaal en van je argumentatie om tot een duidelijke conclusie of oplossing te komen: dat is een mooi stramien voor het schrijven voor print

    Wil je dat je tekst ook gevonden wordt met een zoekmachine, dan spelen veel extra factoren een rol. Google is veeleisend. De lengte van je teksten, structuur van je website, keywords, interne links, kopteksten, beelden, video, metadata zijn belangrijke elementen voor zoekmachines. Ben je nog niet gepokt en gemazeld  in zoekmachinevriendelijk schrijven? Dan kan een SEO-expert je de weg wijzen.

     

Tijd om jouw online teksten aan te pakken? 

Deze cursussen zijn een aanrader:

Je online tekst als je topverkoper: de basics van online copywriting

Hoe schrijf je voor een website, blog, sociale media, e-mails en advertenties? Welke schrijftechnieken helpen om mensen te laten klikken? Copywriter Sofie Willems leert je de basis van ‘schrijven voor marketing’ in twee online voormiddagsessies op 20 en 27 mei. 
Mét persoonlijke feedback op jouw schrijfwerk.

 

Zoekmachinevriendelijk vriendelijk schrijven: SEO copy

Is je webtekst commercieel overtuigend én wordt je product of dienst snel gevonden? Hoe combineer je het aantrekkelijk schrijven van relevante inhoud voor jouw onderneming, organisatie of bedrijf met de juiste zoektermen die potentiële klanten gebruiken? Docent Ilse Meeus is copywriter en SEO-expert. Ze leert je hoe je meer klanten aantrekt en meer mensen in beweging krijgt door je webcopy te optimaliseren tijdens een volle dagsessie op dinsdag 14 september van 9.30u tot 16u in Antwerpen of Mechelen (afhankelijk van de geldende coronamaatregelen). 

 

Zakelijk bloggen

Ga meteen zelf aan de slag met ons uitgebreid e-learning pakket waarbij je op eigen tempo alles leert over zakelijk boggen.

De zelfstudiecursus geeft antwoorden op vijf belangrijke vragen:

  • Wat is de essentie van een zakelijk blog?
  • Voor wie ga je bloggen?
  • Waarover blog je?
  • Hoe schrijf je een blog?
  • Waar en hoe promoot je jouw blog?

Na elk deel krijg je praktische vragen. Aan het einde van het e-learningtraject krijg je een persoonlijke feedbacksessie met docent Karolien Selhorst.