Nieuws

Checklist eindredactie: negen tips

Een webtekst, brochure of mail grondig nalezen en alle mogelijke fouten eruit halen, is niet evident. 
Ben je op zoek naar een handige ‘checklist eindredactie’ die je aangeeft waar op te letten wanneer je een e-mail, brochure of tekst schrijft? 

Wij geven je alvast de 10 eindredactietips waarmee je vanaf nu elke tekst vlot scant. 

1. Hun of hen?

Hen en hun worden vaak verkeerd gebruikt.
'Hun’ is op zijn plaats wanneer je het in de zin kunt vervangen door ‘aan hen’. (of ‘voor hen’)

Zij wonnen, dus we gaven hun de beker.
Of we gaven de beker aan hen. Ook goed.

2. Die of dat? 

Bij een verwijzing naar een woord met lidwoord 'het' gebruik je ‘dat’.
Woorden met als lidwoord 'de' krijgen 'die' als aanwijzend voornaamwoord.  Controleer zeker je bijzinnen!

NIET: Het meisje schreef een boek die vertaald werd. 
WEL: Het meisje schreef een boek dat vertaald werd. 

 

3. U of je/jij?

We gebruiken vaak ‘u’ en ‘je/jij’ door elkaar, niet in het minst in onze spreektaal. In een geschreven tekst ziet dat er snel rommelig uit.
We raden aan consequent u of jij in al jouw teksten te gebruiken.
Voeg de keuze toe aan je huisstijl. 

4. Eenduidige tijdsaanduiding

'Vorig jaar', 'afgelopen maand', 'onlangs', 'vandaag'… De tijdsaanduiding kan op dit ogenblik logisch lijken, maar houd er rekening mee dat een tekst ook op een later tijdstip nog moet kloppen. 
Is de tijdsaanduiding erg relevant? Gebruik een exacte omschrijving.

In 2019 gaven we iedereen nog een hand.

 

5. 404 - Deze pagina bestaat niet

Het klinkt een beetje als voer voor filosofen, want ze bestaat wel degelijk, die 404-pagina. 
De link die je gebruikte klopt niet. Controleer elke link en elke knop met een call to action (CTA) voor je iets verzendt of publiceert. 

 

6. Neem tijd om na te lezen

Als er een fout in je tekst blijft staan, dan komt die vaak als een boomerang in je gezicht terug.
Plan daarom tijd in om iets grondig na te lezen vooraleer je een tekst uitstuurt of online zet. Spreek dit af met alle betrokkenen die nalezen. Eindredactie en eventuele verbeteringen kosten tijd.

 

7. Geef je lezer ademruimte

Witruimte in een tekst leest altijd vlotter. In een lange lap tekst gaat je boodschap verloren.
Eindredactie is ook kijken naar de opbouw en structuur van de tekst.

Denk eraan dat een online lezer een tekst scant alsof die enkel geschreven is in de vorm van een grote “F” (zoals je hieronder ziet op een heatmap). Zorg er dus voor dat je belangrijkste informatie bovenaan staat (of waar de rode vlekken staan).

 

8. Houd rekening met verschillende soorten dragers en schermen

Controleer of jouw tekst, mail of blog gebruiksvriendelijk ogen op een computer- én een smartphonescherm.

Denk ook aan de scrollijn. Is het duidelijk dat je boodschap doorloopt onder de schermrand? Indien niet, dan loop je het risico dat niemand het opmerkt of leest.  

 

9. Gij hadt dat niet zo mogen schrijven. 

Jawel, deze zin is helemaal correct en bevat geen dt-fout. De wondere wereld van dt-regels: gij/ge krijgt steeds een extra -t, ook in de verleden tijd. 
Je vindt je weg gemakkelijk als je de regels kent en dat geldt ook voor spelling.

Fris je kennis van de spellingregels op met onze online cursus 'foutloos schrijven', die je op eigen tempo kan volgen. 

Neem een kopje “-dThee” en verlos je voor eeuwig van spelfouten.

 

Meer eindredactietips van een échte professional? 

De basisprincipes én een checklist voor een vlottere en volledige eindredactie, geserveerd in een gebalde online sessie van twee uur. 

Docent 'schrijfarbeider Bart Van der Straeten' leert je meer over de nobele kunst der eindredactie. Zo lever jij na het volgen van deze sessie voortaan puntgave kopij af.

Donderdag 24 juni van 14 tot 16u, online

Plaatsen zijn beperkt. Schrijf je in. 

 

Wij leveren ook maatwerk

Benieuwd naar welke schrijfopleidingen we ook op maat van jouw bedrijf of organisatie kunnen bieden?