Nieuws

De beste titel voor je (blog)artikel? Vijf gouden tips!

Een titel moet opvallen, want een lezer kiest op basis daarvan om een tekst al dan niet te lezen. Een goede titel verklapt al waarover het stuk gaat zonder al te veel weg te geven. Een titel moet de lezer ook voldoende prikkelen en nieuwsgierig maken. Spanning combineren met voorspelbaarheid is geen makkie. Dat maakt het selectieproces van een titel een hele uitdaging. Wat maakt een titel zo goed dat iemand doorklikt en jouw blogpost, artikel of tekst leest?

Met deze 5 tips kom je al een pak verder bij het kiezen van passende én spannende titel.

  1. Wees duidelijk en voorspelbaar
    Hoe concreter je het onderwerp van je artikel of blog verwerkt in de titel, hoe meer lezers je zal aantrekken die interesse hebben in je onderwerp van je blog.

  2. Gebruik getallen
    Cijfers vallen op. Mensen hebben iets met lijstjes. Door heel concreet aan te geven hoeveel tips of adviezen iemand kan verwachten, des te meer ze aangespoord worden om te lezen. Ze weten immers ongeveer hoe lang een stuk zal zijn. Kies een oneven aantal, zodat je een begin, midden en einde hebt. 

  3. Maak een exclusieve belofte
    Maak in de titel al meteen duidelijk wat er te winnen valt bij het lezen van je blog. Op die manier kan de lezer inschatten of het blog aan hun verwachtingen zal voldoen. Zorg dat je in je tekst die belofte ook waarmaakt. Niemand vindt clickbait fijn. 

  4. Gebruik slimme zoekwoorden (SEO)
    Ga op onderzoek naar de zoekwoorden waarmee jouw blog kan gevonden worden. Je vind de best scorende in je Google Analytics. Ga met die woorden aan de slag in je tekst. Met een goede SEO-strategie scoor je bij zoekmachines zoals Google. Hoe beter je tekst aansluit bij de zoekwoorden, hoe beter je je tekst vindbaar maakt. Gebruik - als dat kan - een zoekwoord in je titel. 

  5. Stel een vraag met hoe, wat, waarom...
    Gebruik in de titel een vraag waarop jouw blogpost het antwoord kan zijn. Vaak zit jouw potentiële lezer met exact diezelfde vraag en tikt deze zo goed als letterlijk in in een zoekmachine. Ook heel goed voor de vindbaarheid van je blog via Google of andere zoekmachines. 

 

 

 

Geschreven door Marie-Florence De Brauwer in het kader van de opleiding Digital Content Creation van de Artevelde Hogeschool. 

Foto: © Unsplash / Etienne Girardet

Gepubliceerd op

2 sep. 2021