“Gek zijn mag” - Academiejaar SchrijversAcademie van start
Zaterdag 13 september was voor 56 aspirant-schrijvers een spannende dag: ze zakten af naar het Letterenhuis in Antwerpen voor de start van SchrijversAcademie. Tijdens die driejarige opleiding hebben ze les van publicerende auteurs, maken ze kennis met de interne werking van het boekenvak en zetten ze hun eigen schrijfproject op punt. De dag begon met een introductie van de aanwezige docenten en vloeide meteen over in het eerste lesmoment. Waar de schrijvers naar mogen uitkijken? “Wij leren hoe je gecontroleerd gek wordt. Het leidt tot prachtige literatuur.”
De dag begint in het auditorium van het Letterenhuis. Door de open ramen zweeft een briesje naar binnen. Ellen Huet, medewerker van het Letterenhuis, opent het introductiemoment. Dat onze schrijvers bovenop het literair archief zitten van Vlaanderen - letterlijk. In de kelder van het Letterenhuis leven duizenden notitieboeken, schema’s, brieven. Binnen het schrijfproces geen gedachte te klein om hier een plaats te krijgen.

Ook enkele van de docenten nemen het woord, lichten toe wat hun studenten mogen verwachten. Projectbegeleider Jeroen Theunissen beweert dat hij nog altijd niet weet hoe hij moet schrijven. “Er is geen methode. Wat is er wel? Samen nadenken over jouw project. We gaan elkaars teksten keer op keer kritisch lezen. Dat is de waarde van SchrijversAcademie.”
Die kritische blik is ook voor docent literaire analyse John Vervoort belangrijk. “Wij gaan samen lezen en bespreken. Want over literatuur praten is heel boeiend: het is een ongelooflijke zoektocht van ontdekken en volhouden.” Na de ontdekking volgt de beoordeling. Of, zoals docent literaire technieken Annemarie Estor het zegt, “We gaan korte metten maken met weke meningen.”
Vragen die beantwoord worden:
- “Hoe krijg je dingen in een verhaal gesmokkeld die je doen blijven lezen?” met docent verhaalkunde Marc Willems
- “Hoe bouw je aan duurzaam schrijven?” met docent literaire technieken Kathy Mathys
- “Hoe kunnen we zinnen maken als bliksemschichten?” met docent literatuurgeschiedenis Peter Holvoet-Hanssen

Dan is er nog het leren twijfelen, het leren mislukken. Dixit docent literaire technieken Peter De Voecht: “Ik hoop vooral dat jullie allemaal gaan mislukken. Op een manier dat we er iets mee kunnen. Zo gaan we elkaar helpen.”
En als je dan toch leert mislukken, weet dan dat het ook hard werken is. Docent creatieve bronnen Dirk Van Boxem: “Schrijven is een karwei en je wordt er knettergek van. Wij leren hoe je gecontroleerd gek wordt. Gek zijn mag. Soms leidt het tot prachtige literatuur.”
Want dat is het doel: prachtige literatuur. Oud-student SchrijversAcademie Agnes Sabitova deelt haar wijsheid en wenst de nieuwe studenten drie dingen. “Want goede dingen komen in drie.”
- Schrijvers zijn geen eiland. Het meest waardevolle dat je aan deze jaren overhoudt, zijn de mensen die je leert kennen.
- Ontvankelijkheid. Ontvang feedback als een cadeautje.
- Wijsheid. De moed om te leren.
Zo is het eerste lesmoment gestart. Bouw bruggen, handen open, klaar om te ontvangen. De moed om te leren nemen deze schrijvers alvast mee.
Meer weten over SchrijversAcademie? Ga naar schrijversacademie.be
Vanaf maart 2026 kan je je opnieuw kandidaat stellen.

