Verhalenateliers
Schrijven is spelen! Van knallende woorden, alliteraties, er op los fantaseren tot het bedenken van nieuwe sprookjes, een eigen verhaallijn en personages tot leven wekken!
Ons aanbod aan verhalenateliers is divers, aangepast aan leeftijd en taalniveau.
Tweedetaalleerders of minder taalvaardige leerlingen in jouw klas? Laat het ons weten, wij passen met plezier het atelier aan!
Liever een atelier op maat? Dat kan ook!
OEI! IK VLEK | Ik kan (net) niet schrijven - 3de kleuterklas en 1ste leerjaar
In dit atelier spetteren we met inkt en verf, en spelen we met woorden. We verzamelen vlekken, fantaseren er op los en bedenken verrassende verhalen. Iedere leerling gaat naar huis met een rugzak vol verbeelding en een spetterend woordenschilderij.
Leerdoelen: Rijmwoorden herkennen en bedenken. Leesletters met een eenduidige klank - letterkoppeling op een speelse manier herkennen en benoemen.
KNETTERENDE KLINKERS | Ik kan alle letters schrijven - 1ste en 2de leerjaar
In dit atelier dwalen we door een wereld van klanken. Van onomatopee tot alliteratie, van luide knallende woorden tot zachte fluisterzinnen. We laten de woorden van ons papier stuiteren!
Leerdoelen: Klankgroepen verbinden tot woorden. Expressies uitdrukken van gevoelens en gedachten.
SPROOKJESSNIPPERS | Ik kan vlot schrijven - 3de en 4de leerjaar
In dit atelier dompelen we ons onder in klassieke sprookjes uit verschillende landen en verknippen we ze tot eigen, hedendaagse vertelsels. De boze stiefmoeder van de wolf, een Sultan met een zwavelstokje, een kikker in een toren opgesloten. We maken gekke combinaties van bekende en onbekende personages en schrijven ons eigen verhaal.
Leerdoelen: Taal als kunstvorm verkennen en erbinnen experimenteren. Verhaalstructuur en vertelboog.
Deze workshop is gebaseerd op het boek ‘Arabische sprookjes' van Rodaan al Galidi en het boek ‘Sprookjesland is van iedereen’.
RONDE ROLLEN | Ik kan vloeiend schrijven - 5de en 6de leerjaar
We filosoferen over helden en schurken. Kan een schurk ook een held zijn? Kan een personage zowel gierig als bescheiden zijn? Driftig en beleefd? Tijdens dit atelier gaan we aan de slag en creëren we gelaagde personages die nu eens een held zijn, dan weer een schurk.
Leerdoelen: Creatief taalgebruik. Uitdrukking geven aan bepaalde gevoelens of stemmingen van personages in een tekst.
JEUGDBOEKENMAAND 2025 | VERGEET DE TIJD - 5de en 6de leerjaar
'Tijd' is het thema van Jeugdboekenmaand 2025. Tijdens de schrijfworkshop Vergeet de tijd krijgen leerlingen uit de derde graad van het lager onderwijs eenvoudige inspiratie-oefeningen om brieven, handpalmverhalen en toverspreuken te schrijven, met tijd als onderwerp. Tijdens twee lesuren ervaren ze dat schrijven leuk is en dat je geen dagen hoeft te schrijven om resultaat te hebben. De leerlingen ontdekken dat schrijven kan ontspannen en nieuwsgierig maken, dat het delen van verhalen en ervaringen kan verbinden. Daardoor vergeten ze even de tijd en de wereld om hen heen; of begrijpen ze de wereld net iets beter.
Leerdoelen:
Ze leren dat je dankzij eenvoudige inspiratie-oefeningen kan beginnen met het schrijven van brieven, handpalmverhalen en toverspreuken.
Ze kennen enkele eenvoudige schrijftechnieken: associëren, het gebruik van een afbeelding als inspiratie … Die technieken kunnen ze later zelf toepassen.
Ze ontdekken dat schrijven samen gaat met andere creatieve activiteiten zoals tekenen en knutselen.
______________
Praktisch
Het atelier vindt plaats in een klaslokaal bij jou op school. We verwachten dat een leerkracht steeds aanwezig blijft. Wij bezorgen je een materialenlijstje voor het atelier. Bijkomend materiaal brengen wij mee.
Prijzen
Een atelier duurt twee lesuren (100 minuten) en kost 210 euro, exclusief vervoerskosten.
Atelier aanvragen
Een atelier (op maat) aanvragen kan via e-mail of telefonisch: 03 229 09 90
Annuleren
Tot 3 weken voor datum: 25 euro administratiekost.
Laatste 5 werkdagen: helft van de prijs.
Bekijk ook ons ander aanbod
Ontdek ook onze poëzieateliers voor leerlingen uit de basisschool en ons aanbod voor middelbare scholieren.