In eigen beheer

Wie tegenwoordig een boek wil publiceren, hoeft niet per se met een uitgever in zee te gaan.  Dankzij het internet en de opkomst van heel wat printing on demand-bedrijven (POD) is het op de markt brengen van je eigen boek een relatief eenvoudige klus.

Wat is printing on demand (POD) of uitgeven in eigen beheer?

Printing on demand (POD) is een digitale druktechniek waarmee je boeken pas gaat afdrukken en inbinden als er een bestelling binnenkomt. Moderne technologie zorgt ervoor dat drukkerijen of publishers on demand makkelijk één boek per keer kunnen drukken. Een duurzame oplossing op maat van de klant.

Hoe begin je aan printing on demand?

POD is één van de manieren om je manuscript op de markt te brengen. Als je voor POD kiest, maak jij van je manuscript een boek, zonder inmenging van een uitgeverij. Meestal werken deze bedrijven online. Op hun websites kun je elk detail van je boek bepalen. Je kiest de lay-out, ontwerpt je eigen cover en berekent de kostprijs. 

Dit productieproces heeft een aantal voordelen. Er is geen voorraad, want het boek wordt pas gedrukt als er vraag naar is. Hierdoor vermijd je hoge investeringskosten, al kunnen die wel oplopen van honderd tot duizenden euro’s (afhankelijk van je gewenste oplage, papierkwaliteit, drukprocedé enz.). Als je genoeg verkoopt, dan ben je in staat je investering terug te verdienen.

Promotiemogelijkheden

Als je voor uitgeven in eigen beheer kiest, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de promotie en verspreiding van je boek. Er is natuurlijk wel wat verschil tussen de diverse POD-uitgevers. De ene zet je werk uitgebreid in zijn webetalage, terwijl de ander nauwelijks iets onderneemt voor de promotie. De ene uitgever biedt enkel een standaardformaat aan, terwijl je bij de ander kunt kiezen uit verschillende soorten papier, formaten en kwaliteiten. Alles heeft zijn prijs, ook extra’s zoals het aanvragen van een ISBN-nummer.

Hier vind je enkele tips voor het promoten van een boek uitgegeven in eigen beheer.

Printing on demand-bedrijven aan het woord

Er zijn een aantal spelers zijn op de Belgische markt van het doe-het-zelfboek. Namelijk, Brave New BooksBoekboek, Create My Books, Uitgeverij Het Punt, Uitgeverij Inkt, Pumbo, Sierra Books en StoryLand. De service is populair omdat je de oplage bewust beperkt kunt houden. Bovendien heb je snel het resultaat in handen.

 

Alternatieve uitgeefinitiatieven

Steeds vaker ontstaan uitgeefintiatieven die een meer collectieve insteek uitdragen. De initiatieven overbruggen zo de leemte tussen uitgeven bij een erkende uitgeverij en uitgeven in eigen beheer. Enkele van die platformen zijn Kwakman en Smet Uitgevers, Fluxenberg en Fill in the Blanks.

 

Interesse in uitgeven bij een erkende uitgeverij? Ontdek hier wat dat inhoudt.