Sociale media

Gebruik sociale media om jezelf en je werk kenbaar te maken, maar doe het slim. De hele dag doelloos rondhangen op Facebook, Instagram, LinkedIn, X (Twitter) of TikTok levert niets op.

 

Kom je niet ongelegen?

Hoe vaak mag je publiceren? Het is belangrijk om je fans niet af te schrikken door ze te overstelpen met berichten, want niemand houdt van spammers. De frequentie van je posts hangt af van hoeveel tijd jij wil of kan besteden én op welk platform je werkt. TikTok verkiest accounts waarop meerdere keren per dag wordt gepost, maar op Facebook is dat niet nodig. Stem je keuze dus af op het platform dat je gebruikt.


Vind je niet altijd de tijd of inspiratie in het moment, dan kan je ook proactief aan het werk. De meeste platformen laten je toe om posts te plannen. Wil je meerdere accounts op één plaats beheren? Dat kan met tools zoals Planoly, Later of Hootsuite. Via die tools plan je posts op Instagram, Facebook en je andere gekozen platformen simultaan in. Onderzoek zelf welke tool het beste werkt voor de platformen die jij wil gebruiken, want elke tool heeft iets andere eigenschappen. 


Let wel op, Facebook en konsoorten geven de voorkeur aan spontane berichten. Ga dus niet al jouw updates weken op voorhand klaarzetten via planningtools. Zorg voor een gezonde mix tussen spontaniteit en doordachte strategie.

 

Leuk gevonden!

Hoe maak je updates succesvol? Vertel of toon iets interessants. Val niet (te vaak) in herhaling en verveel mensen niet. Denk even na: wat vind jij leuk om bij anderen te zien?


Gebruik leuke beelden en toon af en toe een behind-the-scenes. Wordt je boek geprint? Post er een foto of filmpje van. Wil je je volgers betrekken? Stel af en toe een vraag. Wees kort en pittig in je taalgebruik en vermijd ellenlange monologen. De meest succesvolle boodschappen hebben maximaal tachtig karakters. Tijd om de Elsschotproef vanonder het stof te halen!


Welk platform?

Hoe kies je op welk platform je een account aanmaakt? Dat hangt af van wie je wilt bereiken, de inhoud van je teksten en welke platformen je zelf in de vingers hebt. De meeste platformen hebben een vast doelpubliek: jongeren, professionelen, opiniemakers, … Zijn jouw teksten altijd gericht op een specifieke doelgroep? Ga dan actief aan de slag met de platformen waar die doelgroep uithangt. 

Ook het genre waarin je schrijft, heeft invloed op het platform dat je best gebruikt. Non-fictie is bijvoorbeeld ideaal voor LinkedIn, fantasy is dan weer heel populair op TikTok.

Ook een belangrijke overweging: welk platform ken je al? Verkies je teksten, foto's of video's? Elk platform heeft namelijk ook een voorkeur. Het is stukken aangenamer als je content maken aanvoelt als ontspanning en niet als een extra job. 

Niets dat je tegenhoudt om op meerdere platformen een profiel aan te maken, uiteraard. Experimenteer gerust met de mogelijkheden. Wij beschrijven de meest gebruikte platformen, maar besef dat er nog tientallen anderen bestaan. Afhankelijk van de parameters hierboven kan ook een nog niet genoemd platform interessant voor je zijn. Ga dus ook vooral zelf op verkenning.