X (Twitter)

X (voordien Twitter) is een woordenmedium bij uitstek. Hoor jij er dan ook thuis?

Bij X maak je best de afweging of het wel écht jouw medium is. X is nog steeds een kleine speler in België. Slechts één op tien personen heeft een account op het platform.

Een extra drempel is het aantal lettertekens: niet iedereen is even behendig in schrijven met slechts 280 karakters. Voor schrijvers is dat vaak nét iets te weinig, tenzij je heel bedreven bent in six word stories of een kei bent in cliffhangers verwerken in twee bondige zinnen.

Daar komt bij dat X in het voorbije decennium evolueerde naar een nieuwsgarings- en debatmedium. Je hoort wel eens smalend dat de enige actieve gebruikers politici en journalisten zijn. Dat is uiteraard niet echt zo, maar waar rook is, is vuur. 

Houd er ook rekening mee dat een tweet heel snel ondergesneeuwd raakt. Om in de feed van je lezers te geraken, heb je best al wat volgers nodig die je retweeten of je tweet leuk vinden. Het kan uitdraaien op heel veel werk voor heel weinig respons.

Weet wel dat uitgevers en redacteurs vaak fervente tweeters zijn. Om hun aandacht te trekken kan het misschien net interessant zijn om er aanwezig te zijn.

 

Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is

Voel je je op X als een vis in het water, sla dan vooral aan het tweeten.
Is het toch niet helemaal je ding? Focus je op andere kanalen. De aandacht trekken van uitgevers en redacteurs kan bijvoorbeeld ook op ons kansenplatform Azertyfactor. Daar snuisteren zij eveneens tussen al die mooie teksten en kan je de 280 karakters probleemloos overschrijven.