Programma eerste jaar

Vanaf oktober hebben we ongeveer twee lesdagen per maand. Tijdens het eerste jaar zijn die lesdagen verdeeld in een ochtend-  en een middagdeel. ‘s Morgens volg je de module algemene schrijfdidactiek en ‘s middags een genrespecifieke module. Tussen deze twee verschillende modules zit een korte pauze.

Er zijn echter ook dagen die anders ingedeeld zijn: de intervisiedagen en de labodagen. Ontdek hier meer over de verschillende vakken en andere onderdelen van de opleiding.

 

Modules

Algemene schrijfdidactiek (gedurende het hele jaar)

Of ze nu beginners of al ervaren zijn, schrijvers begeleiden is een vak apart. Als schrijfdocent of -coach ben je medeverantwoordelijk voor het leerproces van vaak zeer gemotiveerde cursisten met verschillende wensen. Juist daarom is het belangrijk om kennis op te doen van hoe je het beste dit proces kunt begeleiden.

Tijdens deze module komen verschillende ideeën over schrijfdidactiek aan bod, ondersteund met het recentste onderzoek naar leren en schrijven, schrijfprocessen en creatieve processen. We staan stil bij begrippen als leerdoelen en feedback, maar we verkennen ook hoe je het beste schrijftijd kunt vormgeven tijdens een bijeenkomst of hoe je digitaal les kunt geven, zodat je uiteindelijk deze inzichten kunt gebruiken wanneer je in het tweede jaar zelf schrijflessen gaat ontwerpen en vormgeven.

 

Genredidactiek: narratieve teksten

Of je een film kijkt, naar een sprookje luistert of een roman leest; je hebt bij alle drie te maken met verhalen. Ze zijn er in alle soorten en maten. Tegelijkertijd zijn er bepaalde basiselementen die bij de meeste vertelvormen terugkomen. Er zijn personages, er zijn gebeurtenissen en er is een plek waar dat allemaal gebeurt. De personages doen dingen, ze voeren gesprekken en hebben emoties

Bij deze module bekijken we de verschillende elementen die bij narratieve teksten een rol spelen en wat dat betekent als je hier les over geeft. Op welke manieren kun je bijvoorbeeld deelnemers een personage laten spreken? Hoe zorg je ervoor dat losse gebeurtenissen uiteindelijk een verhaal worden? Deze gereedschappen bouw je verder uit, zodat je met basiskennis aspirant-verhalenvertellers kunt begeleiden.  

 

Genredidactiek: poëzie

De juiste klanken, het juiste ritme en de juiste woorden vinden. Dat is in iedere vorm van schrijven belangrijk, maar misschien is dat bij poëzie nog wel het belangrijkst. Net als regels hanteren of juist regels breken. 

Hoe begeleid je deelnemers in dit leerproces? Hoe wakker je het talige vermogen van deelnemers aan? En hoe zorg je ervoor dat je je bijvoorbeeld vooral op de tekst kunt richten? Tijdens deze module besteden we aandacht aan de vele verschillende verschijningsvormen waarin poëzie kan komen en hoe je daar het beste cursisten in begeleidt.

 

Genredidactiek: autobiografisch schrijven

Ieder mens draagt bijzondere verhalen, gedachten en gevoelens met zich mee en veel mensen vertellen graag, al dan niet op schrift. Omdat ze daar plezier aan beleven of omdat ze hun verhaal kwijt willen of moeten.

Autobiografisch schrijven is vaak kwetsbaar; de persoon en de tekst zijn sterk met elkaar verbonden. Hoe ga je om met die kwetsbaarheid? En hoe kun je mensen helpen om hun verhaal vorm te geven? Met welke doelgroepen kun je aan de slag? Hoe kijk je zelf eigenlijk tegen autobiografisch schrijven aan? Bij deze module kijken we naar hoe jij als docent of coach welke ruimte je jouw cursisten kan bieden.

 

Kijkstage

Tijdens de kijkstage loop je mee met een schrijfcoach of –docent om je te verdiepen in de praktijk van het lesgeven. Hierbij is het mogelijk om de stage te laten aansluiten bij je eigen interesses, qua genre of juist qua doelgroep. Op die manier kun je een eerste stap zetten richting specialisatie, die je in het tweede jaar verder kunt voortzetten.

 

Intervisie en labodagen

Themadagen met intervisie

Gedurende het jaar zijn er verschillende themabijeenkomsten met intervisiebijeenkomsten om uit te wisselen over en te reflecteren op je docentschap. Tijdens deze themadagen stellen we één thema centraal en bespreken we interessante casussen en aanknopingspunten, al dan niet voortkomend uit je stage-ervaringen, zodat je na het eerste jaar er klaar voor bent om in het tweede jaar zelf les te geven tijdens een stage.

 

Labosessies

Lessen ontwerpen is een belangrijk onderdeel van het docentschap. Tijdens het traject organiseren we daarom enkele labosessies, zodat je samen met je medestudenten een schrijfcursus of -workshop kunt ontwerpen en kunt uitproberen.

 

Ontdek het programma van het tweede jaar opleiding tot schrijfdocent.